Alzheimerova nemoc

Starší lidé se špatně učí, špatně si vybavují jména nebo méně frekventovaná slova. Někdy se donekonečna handrkují nebo jsou popletení.

Jakmile ale hranici normy přesáhnou, hovoříme o mírné kognitivní poruše. Tou trpí téměř 20% populace nad 65 let.

Lehká kognitivní porucha může být prvním projevem počínající Alzheimerovy nemoci nebo jiné choroby mozku a přejít do demence. Ve věku nad 65 let trpí demencí asi 5% populace a s rostoucím věkem její výskyt stoupá.

Trénink, trénink, trénink ...

S poruchami paměti, které patří mezi nejvýraznější a nejčastější projevy nemoci, můžete sami bojovat. Lze přitom nasadit relativně mocné páky.

Velmi účinná je tělesná aktivita. Nezáleží na tom, jestli budete tančit, cvičit tai-či, přeskakovat lavičky v sokolovně nebo vyrazíte na procházku. Každý pohyb zrychlí krevní oběh a zlepší tak prokrvení a výživu mozku.

Před demencí jednoznačně chrání neustálé vzdělávání a tříbení ducha. Po vyluštění křížovky nebo sudoku či po dlouhé procházce na čerstvém vzduchu s nordic walking holemi je dobré si udělat čas na něco dobrého k snědku.

Nemyslíme ale knedlíky s bůčkem. Velmi vhodná je středomořská strava s dostatkem zeleniny, lehkého rybího nebo drůbežího masa, olivovým olejem a občas i sklenkou červeného vína.

Je dobře se také vyhýbat chemickým dochucovadlům nebo náhražkám.

A ikdyž se cítíte v dobré kondici, nezapomínejte na pravidelné návštěvy u lékaře.

Mezi lidmi je lépe!

Poruchou paměti trpí také škarohlídi a introverti - a i tady se uplatní přísluví o sdělené starosti ...

Snažte se proto neuzavírat doma, sdílejte své každodenní "maličkosti" s dalšími lidmi. Cítíte-li se lépe ve společnosti, vyzkoušejte některý z kurzů pro seniory.

Pokud se Vám ale mezi lidi opravdu nechce, můžete svou paměť posilovat doma prostřednictvím různých testů - hlavolamy, křížovky, sudoku apod.

A pokud máte možnost, nezavrhujte ani počítačové hry! Výsledky nedávné studie amerikých vědců potvrdily, že hraní počítačových her posiluje u seniorů kognitivní funkce.

Je dobře připomenout, že trénování mentálních funkcí není určeno pouze pro seniory, ale že my všichni bychom se měli po celý život věnovat aktivitám, jež nás v tomto směru stimulují.

Přichází po špičkách

Mezi příznaky Alzeimerovy nemoci patří: ztráta paměti, problémy s vykonáváním běžných činností, problémy s řečí, časová a místní dezorientace, špatný nebo zhoršující se racionální úsudek, problémy s abstraktním myšlením, zakládání věcí na nesprávné místo, změny v náladě nebo chování, změny osobnosti a ztráta iniciativy

Další zajímavé informace najdete také v článku Nakrmte svůj mozek

Jak jsme již zmínili, vyvážená strava je základem pro prevenci Alzheimerovy nemoci. Ale i zdravý jídelníček může být jednoduchý a přitom velmi chutný.

Pokud stále váháte a nevíte, jak si takový jídelníček sestavit, požádejte o pomoc naše poradce. Pomohou Vám sestavit jídelníček, který bude jednoduchý na přípravu, jen z běžně dostupných potravin a bude respektovat Vaše požadavky. A navíc Vám bude chutnat!

Více na: Můj stravovací plán