Předjarní boj o vitamíny

Chcete zhubnout? Připravte si do chladničky nakrájenou papriku, okurku, oloupanou kedlubnu, omytý salát, špalíčky očištěné mrkve, celeru či cukety a sáhněte po nich, až Vás začne "honit mlsná". vitamíny

Pokud Vám ale jde o vitamíny, tak na nějaké loupání a krájení "do zásoby" zapomeňte!

Když totiž zeleninu (i ovoce) nakrojíme, nepřežije střet se vzduchem asi 30% vitamínu C, který v předjaří potřebujeme kvůli obraně před infekcemi.

Jako by nestačilo, že po dlouhém zimním skladování ho v zelenině a ovoci už tak moc nezbývá!

Na stabilitu vitamínů v potravinách má vliv řada faktorů: teplota, přítomnost kyslíku, světlo, hodnota pH (kyselé či zásadité prostředí), kontakt s kovy (hlavně mědí a železem), vyluhování do vody, způsob a délka skladování.

Relativně stabilní jsou vitamíny B, E, B2, B3, B6 a B7. Málo stabilní jsou kyselina pantothenová, vitamíny B1 a B12, K a A.

Zásoba vitamínů v těle

Některé vitamíny se s organismu ukládají na různě dlouhou dobu.

Rozpustné v tucích:

A (retinol): 1-2 roky vitamíny

D (kalciferol): 2-4 měsíce

E (tokoferol): 6-12 měsíců

K: 2-6 týdnů

Rozpustné ve vodě:

B1 (thiamin): 4-10 dní

B2 (riboflavin): 2-6 týdnů

B3 (niacin, vitamin PP, kyselina nikotinová): 2-6 týdnů

B5 (kyselina pantothenová): 4-10 dní

B6 (pyridoxin): 2-6 týdnů

B7 (biotin): 4-10 dní

B9 (kyselina listová, folát): 2-4 měsíce

B12 (kobalamin): až 2 roky

vitamín C: 2-4 týdny

Vitamíny jako prevence i léčba

Nedostatečná funkce imunitního systému: vitamíny C a E

Kardiovaskulární choroby: antioxidační vitamíny (E, C, beta-karoten)

Osteoporóza: vitamíny účastnící se na metabolismu vápníku (C, B6, K1 a D3)

Neuropatie: vitamíny skupiny B, především B1, B5 a B12

Poruchy vývoje a funkce centrální nervové soustavy: vitamíny skupiny B, hlavně B9, B1, B6 a B12

Chudokrevnost, poruchy krvetvorby: vitamíny b12, B6, B9, C a E

Poruchy krevní srážlivosti: vitamín K

Poruchy zraku, šeroslepost, makulární degenerace: vitamín A

Další zajímavé informace o vitamínech najdete také v článku Nejdůležitější vitamíny a Jaké živiny jsou důležité pro ženy

Přemýšlíte, jak se stravovat a dodat tělu každý den důležité živiny? Nevíte, jak si sestavit jídelníček, který Vám pomůže zbavit se zažívacích problémů, únavy či kil navíc? Naši poradci Vám pomohou sestavit si jídelníček přímo na míru. Více na: Můj zdravý jídelníček