Jak štítná žláza ovlivňuje hubnutí

Onemocnění štítné žlázy nejčastěji vzniká na autoimunitním podkladě. Dochází k rozvoji imunitní reakce proti vlastní štítné žláze, která vede ke zvýšení nebo snížení její funkce.

Kromě výše uvedených příznaků může dojít také ke kožním změnám (zhrubělá kůže) a zhoršení psychických funkcí, tedy zpomalené myšlení nebo zmatenost. Často také dochází k mírnému zvyšování hmotnosti.

Stoupají také hladiny sérových lipidů - zvyšuje se jak cholesterol, tak hladiny triglyceridů.

Zvýšená funkce štítné žlázy má v podstatě opačné příznaky než funkce snížená. Dochází ke zvýšení metabolismu a k hubnutí i při zvýšeném příjmu potravy. Stoupá srdeční pulz i krevní tlak.

Typické jsou příznaky psychické - zvýšená nervozita, poruchy spánku a podobně.

Ne vždy se plně projeví ...

Existuje mnoho lidí, kteří trpí některou z méně závažných poruch funkce štítné žlázy, ale nevědí o tom.

Při mírném snížení funkce štítné žlázy, která se odborně nazývá subklinická hypotyreóza, jsou totiž příznaky nedostatečně pracující štítné žlázy velmi nevýrazné nebo mohou úplně chybět.

Obecně platí, že jakékoli nevysvětlitelné změny hmotnosti nebo zvýšená únava bez zjevné příčiny trvající několik týdnů až měsíců by měly vést k podrobným vyšetřením.

Pravidelný přísun jódu je důležitý

Když jsme si řekli, co by měl jídelníček obsahovat, podívejme se na důležité makroživiny podrobněji.

Ikdyž nedostatek jódu není hlavní příčinou onemocnění štítné žlázy, měli bychom dbát na jeho pravidelný přísun.

Jód je stopový prvek, který tvoří asi 60% objemu hormonů štítné žlázy. Při jeho nedostatku štítná žláza neprodukuje dostatečné množství hormonů a dochází k nepříznivým změnám v celém organismu.

Ve stravě je pro zachování normální činnosti štítné žlázy optimální denní příjem 150-200 mikrogramů, ale obvyklý denní příjem je často jen 80 mikrogramů.

Největším zdrojem jódu jsou mořské ryby, řasy a plody moře. Dále vejce, jogurty, mléko, tvrdé a plísňové sýry, brokolice, třešně a jodizovaná kuchyňská sůl.

Trpíte hypofunkcí či hyperfunkcí štítné žlázy a chcete si upravit svůj jídelníček, ale nevíte, jak si ho správně sestavit, aby splňoval zdravotní kritéria, ale zároveň obsahoval chutná jídla?

Ukážeme Vám, že i jídelníček při tomto onemocnění může být jednoduchý, zdravý, ale zároveň obsahovat zajímavá jídla. Více na: Můj stravovací plán