Hypertenze a správný jídelníček

Vysoký krevní tlak je takový, kdy tlakoměr začne dlouhodobě ukazovat hodnoty nad 140/90 mmHg a stoupá riziko cévní mozkové příhody (mrtvice) či infarktu myokardu. Výmluva: "máme vysoký krevní tlak v rodině, s tím nic neudělám" samozřejmě zcela neplatí. Důležité je, co si dám v obchodě do košíku a doma do hrnce!

Ikdyž na hypertenzi zabírají léky, neobejde se jejich užívání bez kontroly konzumace potravin a pokrmů, které při vysokém krevním tlaku škodí. Jsou to hlavně jídla s vysokým obsahem soli a také tuků a sacharidů.

Nestačí ale jen správně jíst, samozřejmostí je přestat kouřit, více se hýbat a vyprovodit ze života stres.

Nepřítel sůl

Jedna rovná čajová lžička soli, tedy asi 6 g, je denní strop, lepší je solit ještě méně.

Dobré je nepřisolovat hotové jídlo a dochucovat místo solí česnekem či bylinkami (petržel, pažitka, majoránka, libeček, oregano, bazalka, tymián). vysoký krevní tlak

Vyhýbejte se pečivu sypanému solí, uzeninám a nasolenému masu, produktům rychlého občerstvení, slaným ňamkám typu oříšků, mandlí nebo chipsů, instantním polévkám, zelenině konzervované ve slaném nálevu atd.

Z minerálních vod si vybírejte podle údajů na etiketě ty s nízkým obsahem sodíku.

Sníženou konzumací uzenin dosáhnete i redukce příjmu kalorií a tuku s nasycenými mastnými kyselinami přispívajícími k rozvoji aterosklerózy. Z masa zařaďte do jídelníčku drůbeží, králičí, rybí či telecí.

Dieta musí chutnat

Při hypertenzi jsou povoleny všechny způsoby tepelné úpravy s výjimkou smažení a opékání na velkém množství tuku. Naopak ideální je vaření v páře. Krevní tlak také zvyšuje pití alkoholu v množství větším než: 2/3 piva a 3 dcl vína nebo panák tvrdého alkoholu denně.

Ani vejce z jídelníčku zcela nevyřazujte, ikdyž žloutek představuje doslova cholesterolovou bombu. Bílky jsou naopak velmi kvalitní potravina. Dále omezte paštiky majonézy a tučné sýry.

Dieta Vám nesmí být protivná. Pokud ji budete vnímat úkorně a dodržovat jen se skřípěním zubů, nespíš se brzy vrátíte ke starým návykům a tlak Vám zase stoupne.

Nezapomeňte: snížení váhy o 3 kg vede k poklesu krevního tlaku o 7/4 mmHg!

Potřebujete si upravit hladinu krevního tlaku, ale nevíte, jak si svůj jídelníček správně sestavit, aby splňoval zdravotní kritéria, ale zároveň obsahoval chutná jídla?

Ukážeme Vám, že i jídelníček zaměřený na upravení krevního tlaku (nebo zároveň i snížení Vaší váhy) může být jednoduchý, zdravý, ale zároveň obsahovat zajímavá a chutná jídla.

Více na: Můj stravovací plán