Jak se otužovat

Otužování je zdravé hned z několika důvodů. Nicméně je důležité dodržovat několik pravidel, abyste tělu spíše neuškodili. Tím základním je začít pomalu a pravidelně. Začít pak můžete ve sprše nebo v přírodě.

Ve sprše můžete začít kdykoli postupným přepínáním na chladnější vodu a postupně každou další sprchu prodlužovat dobu strávenou v chladné vodě, popřípadě vodu stále více ochlazovat.

V přírodě je to trochu komplikovanější - s koncem léta nepřestávejte plavat a pokračujte až do zimy. Jak bude voda chladnější, budete si na ni zvykat.

Pravidelně a soustavně

Aby mělo otužování nějaký účinek, je nutné opakovat ho soustavně. Tělo si totiž odolnost vůči chladu pamatuje jen po určitou omezenou dobu. Ta je sice u každého jiná, většinou ale ne delší než několik týdnů a po pár měsících se úplně vytratí.

Zajímavostí jistě je, že otužování funguje jako droga a pocity z něj jsou až euforické.

Pokud ale chcete dospět až sem, bez pevné vůle to jistě nejde. Pro začínající otužilce může být ale dostatečnou motivací, že pokud vydrží, nejdéle po dvou měsících každodenního otužování budete postupně cítit, že odolnost vůči nemocem je znatelně vyšší.

A co nachlazení?

Nejen v počátcích, ale samozřejmě kdykoli platí, že při onemocnění je vhodné otužování omezit či raději přestat. Každopádně je dobré (i kvůli psychice) zařadit ji alespoň do mytí (třeba rukou a paží).

Není na škodu, pokud budete mít o jednu vrstvu oblečení méně. Není to ale podmínka - k otužilosti nemusíte zároveň měnit šatník.

Kromě toho můžete změnit i teplotu prostředí, například v místnosti, kde spíte. Ideálně by měla být mezi 13 až 20 stupni.

Pokud o otužování přemýšlíte a chcete se setkat či mluvit s někým, kdo se tomu již delší dobu věnuje, můžete se podívat na registr otužilců. Jejich klubové stránky jsou www.otuzilci-praha.cz