Jak cvičit aneb Cvičení při nadváze má svá pravidla

Rozhodli jste se začít cvičit a tím se zbavit kil navíc?

Začněte opatrně. Neusilujte hned o nejvyšší intenzitu cvičení a pečlivě vybírejte pohybovou aktivitu, abyste si neublížili.



Čemu se na začátku vyhnout?

Lidé s nadváhou by se měli zcela vyhýbat běhu, poskokům, výskokům, výpadům (razantní úkroky vpřed nebo do stran), při nichž dochází k nešetrným dopadům a prudkým nárazům, zejména na tvrdém, rovném povrchu.

Cílem je šetřit velké nosné klouby (kyčle, kolena) a páteř, již tak zatěžované vysokou tělesnou hmotností.

Pohybová aktivita by také neměla klást přehnané nároky na oběhovou a dýchací soustavu. Vadí i jednostranná zátěž, například při jízdě na koloběžce.

Nechte si poradit

Lidé s nadváhou by se neměli ostýchat vyhledat odborníka, nechat si poradit vhodnout pohybovou aktivitua naučit se ji pod jeho vedením správně vykonávat, zvlášť pokud s pohybem začínají "od nuly".

Pokud se zdráháte začít ve veřejných zařízeních, začněte v soukromí, alespoň se podívejte na instruktážní video vybraného cvičení nebo si kupte takové DVD.

Některé aktivity ani nepotřebují složité návody - jako třeba chůze. Zkuste třeba nordic walking (viz článek Nordic walking neboli Severská chůze).

Dobrou zprávou je, že i pomocí "obyčejné" chůze lze zhubnout (ikdyž pomalu) a zformovat postavu.

Svalová hmota, kterou si cvičením, byť mírným, vybudujete, funguje v těle jako "spalovna" přebytečné energie, ačkoli se toto spalování odehrává postupně a nerovnoměrně.

Jaký je princip?

Zvýší se Vám takzvaný bazální metabolismus neboli klidový energetický výdej (BMR z anglického basal metabolic rate). To je množství energie vydané v klidovém stavu v teplotně neutrálním prostředí nalačno.

Výdej energie je v této situaci dán pouze prací životně důležitých orgánů, jako jsou srdce, plíce, mozek, játra a ledviny, nervy, svaly a kůže.

Chcete si sestavit program (dietní či jen pro pohybovou aktivitu), který bude odpovídat Vašemu cíli a hlavně se budete cítit dobře? Poraďte se s odborníkem na hubnutí.

Sporty pro Vás

Nejvhodnější je svižná chůze, turistika, nordic walking, aquaaerobic, plavání stylem kraul nebo znak.

Zvolit můžete také jízdu na kole, rotopedu, spinning či běh na lyžích.

Vhodné jsou i rekondiční (rehabilitační, zdravotní) cvičení s pomůckami, jako jsou gymball nebo malé nafukovací míčky (overbally), tyče, posilovací gumy, lehké činky ...

Ať už cvičíte proto, že chcete být v kondici nebo je to součást Vašeho hubnoucího plánu, je vždy důležité, aby Váš stravovací plán splňoval všechny důležité nároky, které tělo v tomto období má, abyste co nejefektivněji dosáhli svých cílů. Požádejte poradce o svůj Stravovací plán jako součást cvičebního programu

Podívejte se také na náš magazín, kde se dočtete rady a tipy, jak se správně hýbat, jaký sport zvolit, jaký pohyb je vhodný při různých onemocněních či nadváze. Všechny články najdete v sekci "Můj pohyb"