Rýže - umíme si vybrat tu správnou

Když se řekne rýže, většina lidí si představí bílou dlouhozrnnou rýži. Druhů rýže je ale mnohem víc a rozhodně stojí za to je vyzkoušet. rýže

Rýže má řadu zdravotních výhod - je typicky dietní, takže ji mohou i děti, senioři a lidé s citlivým zažíváním, je vhodná i pro celiaky a "rýžový vývar" (25 g rýže vaříme v litru vody) ulevuje například od průjmu.

Pokud se budeme rozhodovat, jakou rýži si uvaříme, můžeme si vybírat podle chuti nebo podle složení.

Obecně je vhodnější rýže natural, která je méně upravená a může tak obsahovat více vitamínů, minerálních látek a vlákniny.

Rozhoduje i glykemický index

Do zdravého jídelníčku se nejvíce hodí rýže s nižším glykemickým indexem - ta totiž zasytí na delší dobu a "nenutí" člověk tak brzy do dalšího jídla.

Na glykemický index má ovšem vliv i to, jakým způsobem rýži zpracujeme a čím ji doplníme.

Nejvyšší glykemický index má předvařená rýže (asi 90), parboiled rýže, která nelepí (GI 60) a rýže natural a basmati (GI 50). Nejvhodnější glykemický index má planá (indická) rýže (jen 30).

Pokud si ale myslíte, že pufované rýžové chlebíčky jsou vhodný dietní pokrm, mýlíte se.

Takto upravená rýže má vysoký glykemický index a tak po najedení poměrně brzy přichází hlad.

Černá a divoká rýže

Nakročeno k velké popularitě má podle vědců černá rýže, která pochází z Asie. V Číně byla rezervována pro panovníky a ti věděli, co dělají - nejen proto, že tmavá rýže má zajímavou chuť, ale je také zdravá. rýže

Vědci zjistili, že obsahuje železo a antioxidanty účinné proti srdečním chorobám, rakovině a dalším nemocem.

Má jich víc než například borůvky a přitom je levnější.

Pokud byste se rozhodli divokou rýži vyzkoušet, můžete si pochutnat například na sladkém dezertu: vařit ji ve směsi kokosového mléka, cukru a vody, aby vznikla směs podobná pudinku.

Mezi nejoblíbenější typy rýže patří: arborio, basmati, jasmínová, pudinková a planá.

Rýže může být součástí každého zdravého nebo dietního jídelníčku. Přemýšlíte, jak by měl takový jídelníček vypadat? Takový, díky kterému se budete cítit dobře nebo zhubnete pár kilo?

Vyberte si svůj stravovací plán