Kalori - kolik jich má být?

Je logické, že klíčem ke snížení váhy je změnit svůj stravovací režim a celkově stravovací plán. Žádné "zázračné" diety nikdy nezaručí trvalé výsledky.

kalorie

Jenže je také důležité vědět a uvědomit si, že jen počítání kalorií (tedy svého denního energetického příjmu) k hubnutí nestačí a mnohdy ani úbytek na váze nezaručí.

Přesto je dobré se v energetických hodnotách potravin a jejich složení orientovat.

Kalorické tabulky si můžete stáhnout zdarma zde: Dokumenty pro Vás

Kalorie nebo kilojouly?

Takže od začátku: jednotkou množství energie obsažené v potravinách je kilojoul (kJ). Často se můžete setkat - a to zejména ve starší literatuře - s jednotkou kilokalorie (zkratka kcal nebo cal).

1 kilokalorie (1000 kalorií) = 4,185 kJ

Dáme si příklad: 100 gramů rajčat obsahuje 94 kJ, zatímco 100 gramů slaniny 1678 kJ. To znamená, že slanina poskytne tělu daleko více energie než stejně vážící množství rajčat.

A to je pro spoustu lidí velmi zrádné. Sami můžete být překvapeni, že např. jedním kousnutím do čabajky ve stoje před ledničkou sníte celých 1000 kJ, což energeticky odpovídá kuřecímu řízku s bohatou zeleninou oblohou a dvě dcl vinného střiku!

Kolik kalorií potřebuji právě já?

Pokud si chcete hlídat svůj energetický příjem, budete si muset na začátku každou konzumovanou potravinu zvážit. Věřte, že to není ztráta času. Vaše odhady se budou zpočátku lišit od skutečné váhy potravin.

Po čase vám ale bude stačit podívat se na krajíček celozrnného pečiva, jablko či porci rýže a budete schopni odhadnout, kolik váží všechny konzumované potraviny.

Energetická hodnota je dnes již na většině výrobků uváděna. Dejte jen pozor, zda se uvedený údaj vztahuje k celému výrobku či pouze ke 100 gramům váhy dané potraviny.

Za nějaký čas dostanete energetické hodnoty potravin „do oka“ a budete přiměřeně hubnout i bez sledování těchto hodnot.

Pokud chcete mít skutečně trvalé výsledky, ale hlavně se v průběhu redukce váhy cítit dobře, měl by být Váš jídelníček vypracován na základě hodnot, odpovídající Vaším potřebám a Vašemu cíli.

Vyberte si svůj jídelníček zde: Můj dietní plán