Kurz hubnutí #9 - Bez snídaně nezhubnete!

Snažíte se zhubnout a přesto se poprvé najíte až kolem poledne? Nebo je Vaše celá snídaně jen káva? Pak věřte, že touto cestou se Vám zhubnout nepodaří!

Ale i snídaně musí splňovat určitá kritéria, jinak budete mít brzy hlad. Takže samotné cereálie určitě vhodná varianta nejsou ...



Proč tedy ráno snídat?

Důležitou součátí snídaně je doplnění tekutin. Ráno je tělo dehydrované a proto je nutné mu dodat tekutiny co nejrychleji. Ideální je voda s ovocnou šťávou v poměru 1:1.

Pouhá káva tělo ještě více dehydruje a pak se nedivte, pokud Vás bude celý den trápit BOLEST HLAVY.

Kromě tekutin je ale nutné dodat i živiny, které bude tělo celý den potřebovat, aby mohlo správně pracovat.

Mezi takové živiny patří samozřejmě důležité vitamíny a minerály, ale především makroživiny - bílkoviny, tuky a sacharidy.

Vyvážené makroživiny

Sacharidy jsou v rámci snídaně důležité, pokud by jste ale snídali například jen cereální sušenky, pak Vám energie na celé dopoledne určitě nevydrží!!! Touto snídaní v těle stoupne hladina glykemie a tělo se tomu brání tím, že do krve proudí více inzulínu, aby se hladina upravila. To jí ale rozkolísá ještě více a velmi brzy přichází hlad.

Bílkoviny jsou v rámci snídaně také důležité, ale jen jogurt rozhodně nestačí. Různé proteinové šejky mohou být vhodnou alternativou, rozhodně by neměli být každodenní součástí, ale mohou být vhodné ve chvíli, kdy bohužel nemáme čas si snídani připravovat.

Ani tuky by neměli ve snídani chybět. Protože jsme se tuky už podrobně zabývali v minulých částech kurzu, víme, jaké tuky vybírat a jaké jsou vhodné právě pro snídani.

Co způsobí vynechání snídaně?

Pokud vynecháte snídani (tzn. nenasnídáte se do jedné hodiny od doby, kdy jste vstali), začne klesat hladina cukru (glykemie) v krvi.

Aby tělo dostalo co nejdříve nejlépe využitelnou energii, objeví se hlad a chutě (hlavně na sladké).

Pokud tomuto pokušení podlehnete, dáte si nějakou sladkost, jako je sušenka či croissant, dodáte tělu velké množství cukru - navíc v kombinaci s tukem - které v daný okamžik hlad zažene, bohužel ale zvedne hladinu cukru příliš a ... jste v začarovaném kruhu.

Správná snídaně tedy obsahuje vyvážené množství jak sacharidů (cca 21% z celkového denního příjmu), tak tuků (cca 20%) a bílkovin (cca 20%).

V příštím díle našeho kurzu se zaměříme na fungování biorytmu organismu a jeho vliv na hubnutí.