Kurz hubnutí #11 - Jak vitamíny ovlivňují dietu

V jedenácté části emailového kurzu hubnutí si řekneme, jak může nedostatek některých vitamínů či minerálů ovlivnit Vaši snahu zhubnout.

Je chybou se domnívat, že pokud si chci upravit váhu, musím hlavně snížit kalorie, popř. si hlídat dostatečný příjem bílkovin, sacharidů a tuků (jak jsme si řekli v předešlých lekcích). Abyste se při dietě cítili dobře, nesmí Vašemu tělu chybět ani důležité mikroživiny - vitamíny a minerály!



Vitamíny jako čistič

Vitamíny se podílejí na samočisticí schopnosti těla. Přímo pomáhají při likvidaci chemické zátěže z potravin. Jsou nenahraditelnou součástí některých pochodů v našem těle. Známe jich 20 a z toho 9 jich je pro tělo nezbytných.

Při zpracování potravin teplem, světlem, působením kyslíku a chemikálií, dochází k jejich likvidaci. Když konzumujete jen zpracované potraviny, trpíte chronickým nedostatkem vitamínů, což urychluje degeneraci organizmu.

Když je konzumujete v přírodní formě, nemohou Vám ublížit, ale když je konzumujete ve formě umělých přípravků (různých potravinových doplňků), může dojít k poškození organismu. Například vysoký obsah D vitamínu vyvolává vápenatění cév a zhoršuje funkci ledvin, mnoho vitamínu A snižuje schopnost jater ukládat ho atd.

Vitamín C prodlužuje život, ale nikdo z nás nepřijímá dostatek C vitamínu. Je to nejslabší stránka naší výživy. Potřebujeme ho mít v malých dávkách po celý den. Nachází se jen v syrovém ovoci a zelenině. Jeho množství se skladováním a upravováním v potravinách ztrácí. Potvrzuje se, že vitamín C je životně důležitá vakcína proti rakovině! Lidské tělo neumí skladovat C vitamín!

A ještě nakonec - Antioxidanty – nejdůležitější jsou C vitamín, vitamín E, vitamín A nebo betakarotén – mají schopnost deaktivovat škodlivé volné radikály kumulující se v našem organizmu.

Minerály se specifickou úlohou

Minerály jsou nezbytnou součástí našeho těla. Účastní se mnohých chemických reakcí, které bez jejich přítomnosti neproběhnou. Důležité je nejen jejich množství, ale i jejich vzájemný poměr. Při mnohých onemocněních se jejich potřeba zvyšuje.

Člověk potřebuje přijímat potravou asi 30 minerálů a každý z nich má specifickou úlohu a je stejně důležitý. V běžné stravě je málo minerálů. Dokonce i když jíte vyváženou stavu, nemusíte do těla dostávat dostatek minerálů.

Minerály pomáhají imunitnímu systému, chrání nás před rakovinou, brání chorobám srdce a cév, zpevňují kosti a brání vzniku osteropózy.

Určitě stojí za zamyšlení, že v 21. století trpí lidé podvýživou na úrovni mikroživin. Jíme velmi mnoho vařené stravy a už při 45 stupních zničíme všechny enzymy, které jsou velmi důležité pro správnou činnost našeho těla, vařením ničíme vitamíny a skutečně jíme mrtvé jídlo.

Navíc jíme zbytečně mnoho a velmi tak přetěžujeme svůj trávící systém. Člověk zkonzumuje v průběhu života asi 6 tun potravin. Jen základních látek, které bychom měli ve stravě sledovat je asi padesát. Prakticky to nikdo nedokáže a je velmi lehké zničit lidský motor nevhodným palivem.

Zeptejte se svého výživového poradce, zda Váš jídelníček obsahuje všechny živiny ve správném poměru i množství ...

V příštím kurzu si povíme, jak můžeme důležité mikroživiny doplnit například ovocem či zeleninou, ale jakých chyb se přitom můžeme dopustit!