Kurz hubnutí #18 - Stres, alkohol, kouření

V osmnácté části emailového kurzu hubnutí se budeme věnovat tomu, jak může stres, přemíra alkoholu či kouření negativně ovlivnit Vaši snahu zhubnout.

Abyste dosáhli co nejlepších výsledků, měli by jste být po fyzické i psychické stránce vyrovnaní. Jakékoli "vybočení" z normálu má vždy za následek stagnaci na váze.

Kromě stresu může ale hubnutí ovlivnit či nadměrné kouření či pití alkoholu. Pojďme si to tedy probrat podrobně ...



Stres, stres, stres

Rozvod, zkouškové období, hektická doba, neustálý nátlak zaměstnavatele – to jsou jen některé důvody, které nás stresují a figura při tom pěkně trpí. Proč tomu tak je?

1. Špatná hladina hormonů - ve stresovém období naše tělo produkuje velké množství hormonu kortizolu. Ten stejně jako hormon adrenalin, který se ve stresovém období uvolňují v těle, mají za úkol dodat mu energii do svalů, srdce i dalších orgánů. Tělo očekává boj nebo útěk, což přeneseně znamená fyzický výkon. Tělo při stresu ale danou energii nevyužije a ta se pak mění v krvi na tuk a ukládá se do tukových zásob. Bylo prokázáno, že tento hormon podporuje ukládání zejména v oblasti břicha.

2. Časté chutě - proč je právě v tomto období máme? Na vině je opět kortizol. Podporuje totiž chuť k jídlu, a to zejména na tučné a sladké pokrmy.

3. Zpomalený metabolismus - a kortizol do třetice. Tenhle hormon dokáže v těle udělat doslova spoušť. Ne nadarmo se mu říká stresový hormon. Jeho velké množství v krvi může také zpomalit váš metabolismus, což vyvolá automaticky pocit únavy a projeví se to na vašem elánu a nevrlé náladě. Nervozita zase vyvolá další zrádné chutě, je to začarovaný kruh.

4. Hladina cukru v krvi - Dlouhotrvající stres může také změnit hladiny cukru v krvi, což se projevuje rovněž změnami nálad a únavou. Zvýšená hladina cukru může vyvolat i stavy jako hyperglykemie (přemíra cukru v krvi). Při velkém množství stresu může dojít i k takzvanému metabolickému syndromu.

A co je v tomto období nejdůležitější? Hlídejte si správný stravovací režim. Dodržujte dostatečný příjem tekutin, jinak se dostaví i bolesti hlavy. Provádějte dechová cvičení, stačí i pár minut například při jízdě autem, ve výtahu, při čekání v obchodě apod. Snažte se co nejvíce spát. Pokud můžete, dopřejte si například relaxační masáž či jinou formu relaxace.

Mnoho článků na toto téma najdete také zde: Jak bojovat s únavou i špatnou náladou

Alkohol a kouření

Alkohol se s hubnutím moc rádi nemají. Obsahuje totiž velké množství prázdných kalorií, navozuje větší pocit hladu a dokonce může hubnutí zpomalit, případně zcela zastavit.

V názoru na alkohol se odborníci příliš neshodují. Existuje velké množství studií, které potvrzují jeho zdraví prospěšné účinky. Platí to především u vína a piva. Je prokázáno, že kvalitní červené víno obsahuje antioxidanty, které příznivě působí na srdce a chrání tělo před nemocemi. Je tu ovšem jedno ale!

To samé platí i u piva. Údajně posiluje kosti a pomáhá chránit před osteoporózou. Působí proti vzniku Alzheimerovy choroby, chmel může mít příznivý vliv i proti některým druhým rakoviny. Platí tu ale to samé co u vína. Je ho potřeba pít v malém množství.

Odborníci na výživu doporučují alkohol v případě diety zcela vynechat. Pokud si ho z jakýchkoliv důvodů nemůžete, anebo nedokážete odpustit, pak by maximální denní dávka měla být 2 dcl bílého suchého vína, se kterým zároveň vypijete sklenici vody či neslazené minerálky.

Velkou nevýhodou alkoholu je to, že jde o prázdné kalorie. Znamená to tedy, že jejich výživový přínos pro organismus je nulový, i když má vysokou energetickou hodnotu. Tělu tedy neprospívá a nedodává žádné živiny, jen ho zatěžuje kaloriemi.

A je tu ještě jedno mínus, které s sebou alkohol přináší. Vyvolává pocit hladu a navozuje chutě na slané a mastné, zkrátka na jídla, která jsou kalorická a nepříliš zdravá.

A co kouření? Je pravda, že nikotin potlačuje chuť k jídlu a z tohoto pohledu by se dalo říct, že po kouření se hubne, ale kouření bohužel způsobuje nespočet zdravotních rizik, které vám pak nedovolí si ve zdraví hubenosti dlouho užít.

Naopak při dlouhodobém kouření se velmi často objevuje nežádoucí účinek přibývání na váze.

Věříme, že Vás tyto řádky přesvědčily o tom, že pokud chcete úspěšně zhubnout, musíte si najít čas i na sebe, na odpočinek a příjemný relax, ve kterém ale bude chybět sklenička alkoholu či cigareta.

V příštím díle se podíváme na téma, které je velmi opomíjené, ale má v podstatě nejzásadnější vliv na naši váhu - "Psychologie hubnutí".