Kurz hubnutí #5 - Nevynechávejte přílohy

V další části našeho kurzu hubnutí si řekneme, proč je důležité dodržovat správné množství sacharidů, jaké vybírat a také, proč jejich naprosté vynechání vede k únavě a palčivým chutím na sladké.

Sacharidy jsou pro lidský organismus základím zdrojem energie. Bez nich to prostě nejde. V případě jejich deficitu si tělo vytváří cukr z bílkovinných zásob. Tento proces ale tělo velmi zatěžuje a vzniká vysoká hladina toxického amoniaku jako odpadního produktu



Jaké ano, jaké ne?

Určitě také stojí za zmínku, že jedním z největších spotřebitelů glukózy je náš mozek! V případě dlouhodobého deficitu se pak objevuje podrážděnost, nervozita, únava, deprese atd.

A jakým sacharidům se vyhýbat? Velmi opatrně (nebo lépe vůbec) zařazujte do svého jídelníčku bílou pšeničnou mouku a výrobky z ní, kukuřičnou mouku a výrobky z ní, popkorn, instantní rýži a cukrářskou rýži, pšeničné pečivo, pufované rýžové nebo kukuřičné chleby (tzv. "papundeklové" či polyestrudované chlebíčky), smažené nudle, instatntní těstoviny, rýžové nudle, brambory pečené, hranolky, bramborovou kaši a knedlíky.

Ze sacharidů upřednostňujte:

° neloupanou či pololoupanou rýži, indiánskou rýži, basmati rýži a dlouhozrnnou rýži

° nepražené müsli bez přídavku cukru a celozrnné obilné kaše

° žitný celozrnný chléb, celozrnné či vícezrnné pečivo

° celozrnné těstoviny (i s příměsemi, např. se špenátem), těstoviny ze semolíny

° nerozvařené brambory

Nejen diabetici musí hlídat glykemii!

Glukózu, což je výživa buněk, si tělo dokáže vytvářet ze stravy bez cukru. Důležité je konzumovat dostatečné množství tzv. složitých cukrů ve formě obilnin, luštěnin, kdy nedochází k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi.

Když už máte potřebu něčeho sladkého, jezte například sušené ovoce bez přídavku cukru, kvalitní hořkou čokoládu nebo jiné zdroje sladké chuti, nikdy koncentrovaný cukr v kombinaci s tuky ve sladkostech. Ideální je jíst co nejméně cukru.

I v rámci dietního režimu musíte dodržovat optimální množství správných sacharidů a mít je v průběhu celého dne, čímž si udržíte v rovnováze hladinu glykemie (pozor! to se netýká jen diabetiků), nebudete mít hlad, chutě a také si tím lépe udržíte tu "správnou rychlost" metabolismu.

V dalším díle "zboříme" zažitý mýtus, že při hubnutí musí být z jídelníčku vyřazeny tuky. Víte, že pokud budete mít v jídelníčku jen nízkotučné produkty, můžete si způsobit zdravotní problémy a navíc Vám zhubnout nepomůže?