Kurz hubnutí #6 - Bez tuků se nezbavíte tuků

V šesté části našeho kurzu hubnutí "zboříme" zažitý mýtus, že při hubnutí je nutné z jídelníčku zcela vyřadit tuky. Pokud ale chcete zhubnout zdravě a váhu si pak bez problémů udržet, je nutné mít tuky ve svém jídelníčku každý den!



Proč tuky nevyřazovat?

Je pravdou, že tuky jsou nejkoncentrovanější formou energie v těle. Jeden gram tuku obsahuje devět kalorií, gram sacharidů sedm kalorií a gram bílkovin čtyři kalorie.

Přebytečné kalorie z tuků se se 100%-ní účinností promění na tělesný tuk! Například ze sacharidů jen se 70%-ní a z bílkovin se na tuk proměňují jen velmi těžko.

Je nutné tedy upravit jídelníček tak, abyste dodrželi energetickou rovnováhu, ale zároveň tělu dodali všechny důležité makroživiny (tuky, sacharidy a bílkoviny) ve správném poměru.

Uveďme si příklad ...

Tak například 40 letá žena, která měří 165 cm a váží 70 kilogramů, potřebuje denně v rámci redukčního jídelníčku 40-43 gramů tuků.

Jaké tuky vybrat a čeho se naopak vyvarovat?

Vybírejte ...

° vybírejte kvalitní olivové, řepkové, lněné, slunečnicové, sojové, sezamové či rybí oleje

° na pečivo používejte sýry typu Lučina nebo kvalitní rostlinný margarín (ten preferujte s maximálním obsahem trans-mastných kyselin do 1% a obsahem tuků 40-50%)

° denně snězte pár nepražených oříšků či semínek, které kromě oleje a bílkovin obsahují i cenné a dobře využitelné minerály a mikroživiny

A čeho se vyvarovat?

° nesmažte

° nekonzumujte potraviny obsahující hydrogenové oleje (ztužené rostlinné tuky nebo na těchto tucích upravované potraviny - ty se skrývají v polevách, tučném pečivu, cukrovinkách či čokoládě)

° nejezte omáčky z jíšky (kombinace tuk + bílá mouka)

° nejezte potraviny obsahující živočišné tuky, hlavně v odpoledních a večerních hodinách

Další zajímavé informace o tucích najdete v článcích: Tuky pod lupu nebo Jak mít štíhlé bříško

Častým omylem všech, kteří se snaží zhubnout je, že stačí mít v jídelníčku dostatek vlákniny, která nadlouho zasytí a člověk tak méně sní. Ano, je to částečně pravda, ale jen částečně. O tom, jak to vlastně je s vlákninou doopravdy, si povíme v příštím kurzu.