Kurz hubnutí #3 - Co je "správný" pitný režim?

Vítejte už u třetí lekce emailového kurzu, který Vás naučí, jakých chyb se při hubnutí vyvarovat a jak zhubnout skutečně efektivně. Dnes se podíváme na pitný režim.

To, že je voda pro naše zdraví nejdůležitější, není asi nutné připomínat. Náš organizmus je složen z vody ze dvou třetin. Například mozek tvoří voda až z 85%. Voda je přítomná v každé buňce. Hraje důležitou úlohu při každém procesu v těle. Naše tělo je závislé na dostatečném množství vody, jinak nemůže dobře pracovat. Jenže problém je v tom, že všeobecně pijeme málo vody.



Kolik mám opravdu vypít?

Potřebné množství tekutin je minimálně 0,4 l na 10 kg hmotnosti a den, za předpokladu, že nemáte nadváhu. Na každých 11 kg nadváhy je potřeba vypít o pohár vody více.

Ve stavě je asi 0,8 l vody a asi 0,4 l tvoří tzv. metabolické voda, která je produktem metabolických funkcí. Naše tělo denně vylučuje asi 0,8 l močí, 0,5 l pokožkou, 0,3 l stolicí a 0,4 l dýcháním. Pokud vodu pravidelně nedoplňujete, nedivte se, když se objeví zdravotní problémy.

Z celkového doporučeného množství vody je potřebné 2/3 vypít v dopoledních hodinách, kdy tělo nejvíc vylučuje odpadové látky. V době od 4 do 12 hodin je tzv. období vylučování a proto je v tomto čase zapotřebí pít nejvíce.

Co se skutečně počítá?

Do pitného režimu si můžete započítat:

° čistá neslazená neperlivá voda

° neslazené neperlivé minerálky

° ovocné čaje (jeden sáček na 1 litr vody)

° šťávy a džusy (ředit v poměru 1:2 voda a max 0,2 l džusu denně)

° zelený, bílý, bylinkový neslazený čaj (max 0,5 litru)

V žádném případě nepijte:

° limonády a Coly a další slazené a perlivé i jemně perlivé nápoje

° silné černé čaje

° alkohol (max suché víno 2krát týdně 2 dcl)

Pozor! Tekutiny při sportovní aktivitě jsou nad rámec pitného režimu!

° krátce před sportem 0,1 - 0,3 litru vody

° při sportu 0,5 až 0,7 litru za hodinu (nejlépe 0,15-0,2 l za každých 10 minut cvičení)

° krátce po sportu 0,3 až 0,5 litru


Denně si můžete dát kávu s mlékem neslazenou (max 1krát) a odečíst ji od vypitých tekutin. Proto doporučujeme ke kávě vypít stejné množství vody a tu nepočítat do pitného režimu!

Špatný pitný režim = problémy!

Vaše schopnost šťastně a úspěšně žít je podmíněná dostatečným množstvím vody, kterou vypijete. Měli byste pít čistou vodu.

Mnoho lidí si myslí, že je lepší pít ochucené nápoje. Zdravotní účinky vody nenahradíte nealko nápoji, kávou, džusem nebo dokonce pivem či alkoholem (alkohol je protoplazmatický jed, protože vytlačuje vodu z buněk a sám se tlačí na její místo, tím buňka odumírá).

Ovocné šťávy a džusy by se neměli pít po jídle, ale vždy jen na lačno a ředěné vodou. V plném žaludku začnou velmi rychle kvasit a vznikají z nich produkty z kvašení – alkoholy i metylalkohol, který se dostává do krve a způsobuje kromě jiného i velké bolesti hlavy.

Věříme, že po přečtení těchto řádků vstanete a půjdete se napít vody a pochopíte, že voda je pro Vás nesmírně důležitá.


V dalším díle se podíváme na neméně klíčovou část hubnutí - bílkoviny. Kolik jich mít ve svém jídelníčku? Jaké bílkoviny vybírat? Jakých se naopak vyvarovat?