Kurz hubnutí #13 - Bílé jedy

Ve třinácté části emailového kurzu hubnutí si řekneme, zda můžeme sůl a cukr nazývat "bílými jedy" nebo jsou naopak pro tělo důležité.


Podle posledních výzkumů konzumujeme velmi mnoho cukru (v průměru až 70 kg na osobu za jeden rok) a soli 12x více než potřebujeme. Na druhou stranu úplné omezení cukru a hlavně soli může našemu zdraví naopak uškodit.



Pozor na cukry!

Jednoduchý cukr je pro nás nesmírně škodlivý. Chová se v těle jako volný radikál a ničí buňky. Sladká chuť přichází v dětství a postupně nás celkem ovládne.

Cukr způsobuje nadváhu, ukládání tuků, podporuje růst plísní a parazitů ve střevech.

Nadměrná konzumace cukru způsobuje velké výkyvy hladiny cukru v krvi, což způsobuje neovladatelnou touhu po sladkém, spojenou s pocitem únavy, nepokoje a bolestí hlavy.

Jednoduše, když máte často potřebu sladkého, tak je nejvyšší čas něco ve svém stravování změnit, aby jste předešli rozvoji choroby v plné síle. tyto dva druhy aktivit kombinovat a tím nejen hubnout, ale tvarovat a proštíhlovat postavu.

Prospěšná i nebezpečná sůl

Sůl je pro nás důležitá, protože lidské tělo si ji nedokáže vytvořit samo, a to hlavně kvůli obsahu sodíku, draslíku, jódu a dalších látek.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je optimální dávka pět gramů, což jsou zhruba dvě malé lžičky.

Podle posledních výzkumů, jak už jsme uvedli výše, je ale její denní dávka u většiny lidí stále překračována. Milovníci soli tak žijí s takzvaným tichým zabijákem. Lékařům se totiž podařilo prokázat, že zhruba třetina nadměrných konzumentů soli trpí nebezpečně vysokým krevním tlakem. Tím si zadělávají na cévní mozkové příhody, srdeční selhání.

Jak se tedy stravovat tak, abyste si udrželi zdraví? Lidé, kteří mají problémy s vysokým tlakem, by měli konzumovat hlavně potraviny s nižším obsahem sodíku. To jsou například rýže, luštěniny, čerstvé sýry, kuřecí maso, jogurty, nesolené a nepražené ořechy, čerstvé ryby.

Existují zdravé náhrady?

Pokud netrpíte jakoukoli formou diabetu, nikdy nepoužívejte náhradní umělá sladila (častá chyba těch, kteří se snaží zhubnout, protože se domnívají, že ušetří kalorie).

Med - Kapalný med se nekazí. Díky vysokému obsahu cukru ničí bakterie procesem zvaným osmolýza (prasknutí buňky destrukcí buněčné membrány). Nemohou se na něm uchytit ani kvasinky ze vzduchu, protože obsah vody je příliš nízký. Přírodní neupravený med má obsah vody asi 14–18 %. Je-li obsah vody pod 18 %, nemůže se v medu množit prakticky žádný organismus.

Protože je med přírodní, dokáže ho tělo velmi dobře zmetabolizovat a tak je zdravou alternativou ke slazení pokrmů. I tady ale musíte vše s mírou! Med obsahuje 1280 kJ na 100 g (cukr 1700 kJ).

Stevia rebaudiana - podle rozhodnutí komise EU ze dne 14.11.2011 jsou produkty ze stévie (pouze rebaudiosid - extrakt) od 5.12.2011 konečně určeny k přímé substituci cukru. Rostlina prozatím nikoliv.

Komplex látek obsažených ve stevii je asi 150-300x sladší než řepný cukr. Extrakt stevie sladké je cca 300x sladší než řepný cukr (10 g odpovídá 3 kg). Hlavní látka mající tuto vlastnost je steviosid, jenž je v suchých listech zastoupen z asi 12%. Dnes se již zkoumají (Akademe věd ČR) dokonce i její protinádorové účinky

V příštím kurzu si povíme o zdravé přípravě jídla, zdravých ingrediencích a alternativách pochutin.