Ledviny - nemoci, dieta, příznaky, bolesti

Ledviny mají těžkou práci. Každých pět minut jimi proteče veškerá krev v těle (zhruba litr za minutu) a očistí se v nich od látek škodlivých nebo nepotřebných, které pronikly do organismu či vznikly jako odpadní produkty látkové výměny (metabolismu) v buňkách.

Tyto nepotřebné a škodlivé látky se koncentrují v moči - její tvroba a vylučování je hlavním, ale nikoli jediným úkolem ledvin.

Žádný orgán v těle nepracuje jen sám pro sebe, a tak i ledviny navazují na činnost dalších orgánů. Pomáhají udržovat rovnováhu vnitřního prostředí (acidobazickou rovnováhu), reakci tkání, tělesnou teplotu, podílejí se na regulaci hospodaření s vodou a minerály, někdy mají vliv na krevní tlak a jeho prostřednictvím na oběhový systém atd.

Fungují jako "počítač", který kontroluje hladiny některých látek v krvi (krevní plazmě) a podle toho zvyšuje nebo snižuje jejich vylučování do moči. K těmto látkám patří například sodné, draselné, vápenaté a fosfátové ionty a protony.

I rezerva se může vyčerpat ...

Ledviny mají obrovskou funkční rezervu a vydrží toho opravdu hodně. Zhoršit stav ale můžete často nestřídmostí a nevybíravostí v jídle a pití. Důsledkem jsou pak poruchy funkce ledvin, ledvinové kameny nebo dokonce nádory - ČR zaujímá v jejich výskytu nelichotivé přední místo mezi evropskými zeměmi.

Pravidla životosprávy při již vzniklém onemocnění se pochopitelně liší podle diagnózy (například dietní opatření), stupně a závažnosti i toho, zda jde o onemocnění akutní nebo chronické. Aplikovat můžete ale vždy tato pravidla: ledviny

1. Pravidelně a dostatečně pít - nízký příjem tekutin je rizikovým faktorem vzniku zánětů nejen ledvin, ale i močových cest a tvorby ledvinových kamenů. Více si o něm můžete přečíst zde: Voda základ života

2. Hlídat si váhu - ledviny se vyvíjejí zhruba do puberty, potom již nerostou. Je proto jisté, že ledvinám není jedno, jestli čistí krev z těla vážícího 70 nebo 100 kilogramů. Ve druhém případě mají zhruba o třetinu více práce a nebezpečí onemocnění se úměrně zvyšuje! Podívejte se, jak si můžete upravit váhu i Vy

3. Nekouřit - kouření výrazně snižuje prokrvení ledvin a představuje rizikový faktor zhoršování jejich funkcí u všech pacientů s chronickým onemocněním tohoto orgánu. Kuřáci mají o 40% vyšší riziko vzniku nádorů ledvin!

4. Hýbat se - z lékařských studií vyplývá, že kdybychom všichni chodili 2x týdně 30 minut rychlostí 7 kilometrů za hodinu, nepodílely by se nemoci srdce a cév na celkové úmrtnosti 50%, ale jen 4%!!! Pravidelný a krátký pohyb navíc nijak nezatěžuje ledviny. Mnoho článků o vhodném pohybu najdete zde: Jak se správně hýbat

5. Otužovat se - rozumným otužováním prováděným postupně po malých dávkách navyknete organismus na chlad a tím snížíte nebezpečí prochlazení

6. Léčit infekce - chřipky, prochlazení s teplotami, zánět nosních dutin či středního ucha, vřed na ruce, zubní váčky - při těchto i dalších infekcích obvykle kolují v těle bakterie či jiný původci chorob. Nebezpečí, že se uchytí v ledvinách, je velké.

7. Nezneužívat léky - nesteroidní antirevmatika s účinným látkami ibuprofen nebo diklofenak a mnoho dalších snižují prokrvení ledvin. Nebezpečné je, že si je lidé mohou volně koupit a kombinovat je s dalšími léky. Platí jednoduché pravidlo - užívejte léky co nejméně jen po konzultaci s lékařem.


Jídelníček při onemocnění ledvin je velmi specifický a je důležité, aby splňoval všechna důležitá pravidla, která respektují onemocnění a zároveň splňují nároky těla na důležité makroživiny i mikroživiny.

Ukážeme Vám, že i takový jídelníček (který může být zároveň zaměřen i na snížení váhy) může být jednoduchý, zdravý, ale být sestaven ze zdravých, chutných a jednoduchých jídel.

Více na: Osobní jídelníček