Nespavost a poruchy spánku

Dříve byla nespavost spíše problémem starších lidí, dnes ale postihuje stále mladší skupiny. Proč tomu tak je, jaké jsou příčiny, jak nespavosti předcházet či ji léčit?

Důvodem nespavosti jsou nejčastěji starosti: místo spánku se nám hlavou honí mnoho myšlenek a ve většině jsou to naše negativní představy či vzpomínky. Své problémy se tak snažíme řešit v nejméně vhodnou chvíli ... nespavost

Nejčastější příčinou nespavosti, jak už jsme zmínili, jsou stres a starosti, které se nám v průběhu dne a hlavně před spaním honí hlavou.

Během dne máme totiž tolik povinností, že na řešení různých problémů či situací prostě nemáme čas. Ale večer, když je klid, se nám vše připomene ...

Místo, abychom mysl uklidnili a mohli usnout, přemítáme o problémech a v těle se tak může zvednout hladina adrenalinu, srdce tluče rychleji a i dech je plnější. V takovém stavu tělo prostě nemá šanci usnout.

A ráno, jsme nevyspalí, podráždění a nemáme energii ani dobrou náladu pro řešení běžných činností ...

Jaké jsou příčiny?

Kromě stresu či starostí mohou být příčinou nespavosti či různých poruch spánku například i syndrom neklidných nohou. Projevuje se ve večerních a nočních hodinách a jedná se o nepříjemnou poruchu, kterou trpí přibližně každý desátý člověk. S věkem se tato porucha zhoršuje.

Syndrom neklidných nohou (RLS) se projevuje jako nepříjemné, tupé pocity v dolních končetinách. Tyto pocity vyvolávají těžko překonatelnou potřebu pohybovat nohama.

Toto onemocnění je většinou dědičné a patří do neurologických onemocnění. Je velmi dobře léčitelné a v tomto případě doporučuje návštívit svého lékaře co nejdříve.

Léky až na posledním místě ...

Je mnoho věcí, které můžete udělat dříve, než začnete situaci řešit léky. Ty by měly být vždy až na posledním místě, kdy všechny ostatní metody selžou. Ikdyž se léky zdají jako nejrychlejší a nejjednodušší řešení, neznamená to, že je to také nejlepší řešení.

1. Nejíst v posteli - ikdyž jít spát s prázným žaludkem se nedoporučuje, ani plný není pro zdravý spánek nejlepší. Ideálně je vhodné najíst se cca 2 hodiny před spaním. Pak se tělo nevěnuje trávení, ale naopak plynulému usnutí.

2. Krátká procházka = klidný spánek - venku je sychravo a to poslední, co se Vám chce je vyjít ven? Ale přesně to by jste měli udělat. Krátká (cca 10 minut dlouhá) procházka zajistí klidný a plný spánek. nespavost

3. Nic neřešte - máte pocit, že vše musíte vyřešit ještě dnes? Chyba! Pamatujte na přísloví "Ráno moudřejší večera". Proto si řešení nechte na chvíli, kdy budete odpočatí.

4. Dodržujte pravidla - vstávejte a uléhejte pokud možno ve stejnou dobu. Do ložnice také kromě spánku (či sexu) žádné jiné činnosti nepatří. Ložnici nevyužívejte ani k odpolednímu odpočinku. A už vůbec nikdy nedávejte do ložnice televizi!!!

5. Žádný nikotin či alkohol - oba totiž mozek nabudí. Místo toho si dejte dvě deci teplého mléka, přidejte trochu banánu a medu a klidný spánek se brzy dostaví.

6. Zkuste bylinky - při nespavosti zkuste bylinkové čaje, které můžete osladit trochou medu. Ideální jsou meduňka, třezalka, kozlík lékařský, mučenka červená či chmel. Můžete použít i jejich směs. Pokud chcete využít bylinky i na uvolňující koupel před spaním, zkuste mateřídoušku či levanduli.


Další zajímavé informace najdete také zde: Osm cest, které Vás vzdálí stresu, Jak se zbavit nervozity a stresu, Deprese a jak ji zvládat nebo Chronická únava