Nordic walking neboli severská chůze

Nordic walking je snadný celoroční sport, při kterém se dá navíc konverzovat s ostatními. nordic walking

Jednoduše řečeno, nordic walking je chůze obohacená o práci s hůlkami, která při správném provedení zapojí 90-95% všech svalů v těle - a to už něco znamená!

Správnému pohybu je však třeba se naučit. Jak tedy na to?

Když jde dopředu levá noha, jde dopředu pravá ruka a naopak. Je třeba dělat dlouhé kroky - o něco delší, než jsme zvyklí. Nejprve našlápne pata, pak se překulí do špičky a zároveň se zhoupneme v kolenou. Ruka v pravém úhlu drží hůlky, které se "zapichují" do země v úrovni paty. Krok je plynulý.

Důležitým prvkem před samotnou chůzí je rozcvička: protažení svalů, rozcvičení kloubů, zejména kotník krouží zvesela a hojně, sval lýtkový, stehenní ... Na konci naopak vydýchání a závěrečné protažení.

Jak si vybrat správné hůlky?

Hůlky musí být lehké, pevné a pružné (zpravidla z karbonu nebo hliníkových slitin), rozhodně se vyplatní nekupovat první, které uvidíme. Kvalitní hůlky se dají pořídit v relaci Kč 600,- až 800,-.

Výška hůlek je nastavitelná dle individuální potřeby. Dole mají snímatelné "čepičky", které slouží proti skluzu na hladkém povrchu, bodáčky bez čepiček se pak používají na lesní cesty či do trávy.

Nepleťte si hole trekové (do kopců a hor) a walkingové, liší se v úchopu a ve výsledku pak odlišným zapojováním svalů i celkovým přínosem pro tělo.

Opravdu pro všechny?

Nordic walking Nordic walking mohou samozřejmě provádět i děti. Pravdou je, že malé děti baví spíše hry než pravidelné rázování krajinou. Navíc děti do 8 let nejsou schopné tento specifický pohyb pochopit. Děti proto přiberte nejdříve tak od 10. roku.

Pozitivní výsledky na zdraví se při pravidelném walkingu projevují u lidí trpící srdečněcévními onemocněními, diabetem 2. typu, osteoporózy, artridity, potíží s močením, při redukci hmotnosti a mnohé další.

Cvičení působí antidepresivně, rozšiřuje možnosti sociálních kontaků, zlepšuje schopnost učení, zejména krátkodobé paměti a má vliv na kvalitní spánek.


Ať už cvičíte proto, že chcete být v kondici nebo je to součást Vašeho hubnoucího plánu, je vždy důležité, aby Váš stravovací plán splňoval všechny důležité nároky, které tělo v tomto období má, abyste co nejefektivněji dosáhli svých cílů.

Požádejte svého poradce o svůj Stravovací plán jako součást cvičebního programu