Osteoporóza neboli řídnutí kostí

Proměna původně pevných a hustých kostí v křehké a řídnoucí souvisí s hormonálními změnami ve vyšším věku. Osteoporóza probíhá nenápadně, prvním varováním většinou bývá zlomenina. I tehdy však můžete pro své kosti ještě něco udělat. Osteoporóza

Proč se kostní hmota ztrácí a kdo ji "krade"?

Každá kost v těle se po celý život přestavuje, remodeluje. Buňky zvané osteoklasty odbourávají staré složky kosti a buňky nazývané osteoblasty staví novou kostní hmotu, která tu starou nahradí.

Nadměrné odbourávání, nedostatečná novotvorba nebo vzájemná nerovnováha obou procesů vedou k úbytku kostní tkáně a vzniku osteoporózy.

Hlavním rizikovým faktorem je postupné vyhasínání tvorby pohlavních hormonů estrogenů u žen po přechodu. Ubývání kostní hmoty se nejvíce projevuje během prvních 5-10 let trvání nedostatku hormonů, proto osteoporóza trápí až třetinu šedesátnic.

Osteoporóza celkově více postihuje seniory, kteří jedí málo potravin, které vápník obsahují a navíc mají méně pohybu. Některé studie uvádějí, že nedostatek pohybu je zásadní rizikový faktor vzniku osteoporózy.

Proč se objevuje nečastěji u seniorů?

Kvalita kostí úzce souvisí se zásobením těla vápníkem a vitamínem D, bez jehož přítomnosti se vápník nemůže vstřebat.

Vitamín D se přirozeně tvoří v kůži vlivem slunečního záření. Ve stáří však dochází k výraznému útlumu tohoto mechanismu a vitamín D musí být doplňován hlavně potravou.

Ve vyšším věku rovněž přibývá nemocí podněcujících rozvoj osteoporózy a jejich komplikací.

Jde především o cukrovku, nemoci štítné žlázy, ledvin, revmatoidní artritidu, nemoci svalů a pojiva nebo chronické choroby střev a žaludku, při nichž je narušeno vstřebávání vápníku a vitamínu D z potravy.

Typickým pacientem s osteoporózou je žena po menopauze pocházející z rodiny, v níž se již osteoporóza vyskytla, spíše menší a hubené postavy, světlovlasá, kuřačka, konzumentka alkoholu, se sedavým způsobem života!

Co by měl obsahovat Váš jídelníček, abyste osteoporóze zabránili nebo zmírnili její příznaky, si přečtěte v článku Chyťte zloděje kostí II. část

Přemýšlíte, jak se tedy stravovat a předcházet či zmírnit toto onemocnění? Naši poradci Vám pomohou navrhnout optimální režim: Můj stravovací plán