Potravinová intolerance aneb Když za tloušťku nemůže jen jídlo

Idyž lidí s nadváhou stále přibývá, jsou okolnosti, které člověk ani při své sebelepší vůli nemůže ovlivnit a kila navíc mu stále narůstají. potravinová intolerance

Problémem je i to, že ne na každou obezitu platí úprava jídelníčku, ze kterého ubereme cukry a tuky a nastolení zvýšené aktivity.

Obezita může souviset s genetickými dispozicemi, poruchou ledvin, nadledvinek, porušenou glukózovou tolerancí a diabetem a dalšími nemocemi.

V těchto případech je boj s kily navíc neskutečně těžký a člověk se svou váhou bohužel příliš nenadělá.

Někdy za kila navíc může špatné nastavení rodinných stravovacích zvyklostí, které si s sebou člověk nese od útlého dštství společně se svými nadbytečnými kily. Tyto zvyklosti jedinec bere jako svou normu a je pro něj velmi těžké kvůli váze změnit od základů takřka celý svůj život.

Potravinová intolerance

Potravinová intolerance je geneticky podmíněná imunitní reakce na některu potravinu, může však být i získaná po dlouhodobé stresové zátěži organismu a nesprávné životospávě.

Souvisí s nezralostí imunity. Její nástup je pomalý a nevyvolává prudké reakce.

Může být příčinou nadýmání, potíží s trávením, migrén, obezity, otoků kloubů, depresí, ekzémů a dalších chronických problémů.

potravinová intolerance

Potravinovou intolerancí přitom odborníci nemyslí alergii na určité druhy potravin, ale zvýšenou vnímavost vůči nim.

Velmi zjednodušeně si lze pod tímto pojmem představit rozvolnění střevní tkáně, kvůli kterému se do našeho krevního oběhu dostanou bakterie, toxiny, případně stopové části potravy.

Tělo se proti tomu začně bránit a tím v organismu dochází k zánětům. Čím častěji člověk rizikovou potravinu konzumuje, tím silnější je reakce organismu.

Test potravinové intolerance dnes dělají některé kliniky a na trhu je i domácí test na základní potraviny.

Další zajímavé informace najdete také v článku Potravinová intolerance není potravinová alergie

Mám nebo nemám potíže?

Ikdyž si myslíte, že Váš jídelníček odpovídá všem požadavků a přesto váha nejde dolů, nemělo by být prvním krokem hodit vše za hlavu s tím, že mám zkrátka problémy a nic to nevyřeší.

Nejprve by jste si měli nechat svůj stravovací plán zhodnotit od odborníků a pak teprve hledat řešení jinde.

Ve většině případů odborník najde řešení, které vede se skutečně efektivním výsledkům.


Základem ale zůstává strava!

Pokud lékaři diagnostikují jakýkoli typ intolerance na potraviny, je důležité těmto nových skutečnostem přizpůsobit i jídelníček.

Správný jídelníček musí obsahovat všechny živiny ve správném poměru (a to i vzhledem k jednolivým jídlům).

Pokud ale musíte vyřadit určité druhy potravin, může se stát, že bude jídelníček jednotvárný a bude docházet k dlouhodobému nedostatku (nebo naopak nadbytku) důležitých mikroživin a makroživin.

Jídelníček musí chutnat, bavit a být jednoduchý. A být jen pro Vás! Jak takový jídelníček vypadá najdete na Moje zdravé hubnutí