Tuky pod lupou

tuky pod lupou

Tuky jsou v našem jídelníčku nepostradatelné. Vybírejte si však takové, které hladinu cholesterolu nezvyšují nebo dokonce takové, které Vašemu srdci a cévám prospívají.

Tuk není sám o sobě nezdravý. Ve skutečnosti představuje důležitou živinu a je nositelem důležitých funkcí v organismu.

Úplné vynechání tuků může způsobit například nedostečné vstřebávání některých vitamínů. Pravda ale také je, že nadbytek nevhodných tuků může těžce poškodit naše tepny či srdce.

Jedním z důležitých úkolů tuků v lidském těle je ukládání energetických zásob na horší časy. A protože u nás už po několik desetiletí žádné horší časy nenastaly, začínáme se jako národ spíše potýkat s nadbytkem tukových zásob.

Na co jsou (a které) tuky nejvhodnější?

Na mazání na pečivo a chléb, přípravu pomazánek - rostlinné tuky s obsahem tuku 20%-70%

tuky

Na přípravu salátů a majonéz - rostlinné oleje (olivový, řepkový)

Na maštění hotových pokrmů - rostlinné oleje (olivový, řepkový), margaríny s obsahem tuku 20%-70%

Na přípravu krémů a náplní - margaríny s obsahem tuku minimálně 40%

Na krátkodobé tepelné úpravy pokrmů, zejména krátkodobé smažení - rostlinné oleje, rostlinné tuky a margaríny s obsahem tuku 60% a více

Na dušení, pečení masa - rostlinné oleje a margaríny s obsahem tuku 60% a více

Na pečení moučníků a cukroví - margaríny na pečení, popř. margaríny s obsahem tuku 60% a více

Na polevy - 100% rostlinné tuky, margaríny s obsahem tuku 60% a více

Špatné tuky

Nasycené mastné kyseliny - máslo, tučné sýry, maso a výrobky z něho, paštiky, sádlo, palmový olej, kokosový tuk, mražené krémy, ale i některé druhy snídaňových cereálií, smetany do kávy a šlehačka

Transmastné masné kyseliny - tuky na smažení a pečení, některé druhy sušenek, oplatek, polev, snídaňových cereálií, náhrady čokolády, rostlinné šlehačky, tučné mléčné výrobky

 

Dobré tuky

tuky

Mononenasycené mastné kyseliny - olivy, řepka, ořechy, avokádo a oleje z nich vyrobené

Polynenasycené masné kyseliny - tučné ryby, vlašské ořechy, sójový a řepkový olej, slunečnicové semínko, pšeničné klíčky, sezamové semínko, sója, kukuřice a výrobky a oleje z nich

 

Pokud přemýšlíte, jak si sestavit jídelníček tak, aby obsahoval optimální množství správných tuků nebo jste rozhodnuti zatočit s nadbytečnými kily jednou pro vždy, ale nevíte, jak začít, poraďte se s odborníkem na hubnutí zcela zdarma!





Dietní jídelníček na míru

Kompletní individuální stravovací plán od výživových poradců do 24 hodin. Zhubněte bez jo-jo efektu až 5 kg měsíčně!

Žádné doplňky stravy, jídelníček jen za použití běžných potravin.

Více na: Můj dietní plán

ZDARMA

emailový kurz zdravého hubnutí

e-book ke stažení zdarma

kalorické tabulky zdarma

Více na: Zdarma pro Vás

Analýza Vašeho jídelníčku

Myslíte si, že je Váš jídelníček nutričně i kaloricky vyvážený a přesto stále bojujete s kily navíc? Zjistěte, kde děláte chybu a získejte navíc užitečné rady a tipy!

Více na: Proč nehubnu?

Online poradna

Nejčastější dotazy klientů nebo zaslat anonymně dotaz

Více zde

Pro skeptiky - Naši klienti

Přečtěte si nejen příběhy našich klientů + navíc ...

Více: Proč výmluvy nefungují