Maso v našem jídelníčku

Maso je zdravé, ale jen ve správné míře a po vhodné úpravě.

Maso je cenným zdrojem plnohodnotných bílkovin a některých vitamínů, například A, D i vitamínů skupiny B a také minerálních látek. Nejcennější minerální látkou masa je železo. zdravá výživa

Bílkoviny jsou menší či větší molekuly složené z menších částí, takzvaných aminokyselin.

Lidské tělo využívá 20 druhů těchto aminokyselin. Dvanáct z nich si dokáže samo vytvořit, ale zbylých osm si vytvořit nedovede a je tedy závislé na příjmu potravou.

Doporučená denní dávka bílkovin je velmi individuální. Pokud Vás zajímá, kolik bílkovin by jste měli mít v jídelníčku právě Vy, nechte si od našeho poradce zdarma spočítat tzv. Protein faktor. Stačí, když do mailu uvedete svůj věk, výšku, váha, obvod pasu, obvod boků a jak často sportujete.

Které maso je zdravé?

Nejvhodnějším zdrojem bílkovin z masa jsou ryby a libová drůbež bez kůže. Vepřové, hovězí i jehněčí maso obsahuje více částí, které skrývají daleko větší množství tuků.

Které maso je nejzdravější, lze těžko říci. Vždy záleží nejen na druhu, ale také na části, z níž je maso získáno.

Neopomenutelné je jeho zařazení do kontextu celodenního jídelníčku, životního stylu a aktuálního zdravotního stavu.

Jaké maso vybírat a jak ho upravovat?

Dnes se dá maso koupit nejen u řezníka, ale i ve velkých hypermarketech.

zdravá výživa

Vždy je lepší dávat přednost masu čerstvému před masem mraženým (platí to i u kuřecího masa či celých kuřat).

Je lepší, když se na maso můžeme podívat, přičichnout a sami si vybrat. Na etiketách baleného masa se povinně zveřejňují údaje o porážce zvířete. Je užitečné si těchto údajů všímat.

Na kvalitu masa má významný vliv zejména věk zvířete, jeho pohlaví, případná kastrace, způsob výživy, porážková hmotnost a stupeň zrání.

Maso se pro nás stává stravitelnějším až po tepelné úpravě. Z úprav dávejte přednost zejména přírodní úpravě.

Maso by nikdy nemělo být spálené, což hrozí hlavně u smažení či grilování přímo na ohni, ale také u pečení.

Pokud je maso černé, už bychom ho s ohledem na obsah nežádoucích látek neměli konzumovat.

Maso bychom měli zařadit do jídelníčku hlavně z důvodu doplnění důležitých bílkovin.

Role bílkovin je při hubnutí (ale nejen při něm) velmi důležitá. Jak by měl vypadat Váš jídelníček, aby obsahoval všechny důležité živiny včetně dostatečného příjmu bílkovin? Takový jídelníček musí chutnat, bavit a být jednoduchý. Správné jídelníčky najdete na: Moje zdravé hubnutí