Učíme se vařit zdravě

Rada 1: Chcete, aby byl vývar chutnější a zdravější? Maso vložte do studené nikoli do teplé vody. Pozvolným zahříváním se z masa do vody vylučují výživné látky. Používejte méně tučné hovězí. Tuk z vývaru dokonale odstaňte - když tuk ztuhle, odeberte ho. Polévku místo brambor nebo těstovin obohaťte pohankou, kuskusem či polentou.

Rada 2: Chcete, aby maso bylo šťavnaté a chutné? Vložte ho do vroucí vody - bílkoviny se na povrchu stáhnou a tím zabráníte vyluhování šťávy. Při dušení podlévejte pouze horkou vodou či vývarem (nikdy studenou). Smažte jen na kvalitním oleji, který rozehřejte na teplotu 160-180 stupňů a během smažení do masa nepíchejte. Nezapomínejte, že z dietologického hlediska je lepší maso vařené nebo dušené. Nejzdravější je maso rybí a zvěřinové.

zdraví

Rada 3: Chcete, aby si zelenina uchovala vitamíny? Zeleninu před vařením omyjte celou (nikoli nakrájenou). Vložte ji do vroucí vody, vařte na mírném ohni a dobu vaření zbytečně neprodlužujte. Zelenina se může vařit i v páře - pro uchování více vitamínů a minerálů. Mladé lístky kedlubny využijte na ozdobu salátů či pokrmů. Obsahují více minerálů a vitamínu C než sama kedlubna!

Rada 4: Aby Vaše tělo ze salátů co nejvíce profitovalo, využijte pro jejich přípravu spíše sezonní zeleninu, která je kvalitnější a chuťově výraznější. V zelenině se také uchová více vitamínů, když do salátu přidáme ocet, citronovou šťávu, zakysanou smetanu nebo jogurt - kyselé prostředí váže vitamíny, které jsou rozpoustné ve vodě. Pokud možno zeleninu neloupejte. Většinu zeleninových salátů podávejte ihned po připravení, dokud je zelenina v nich křupavá.

Rada 5: Luštěniny v létě dejte namočené do chladničky, aby nezkysly. K luštěninám nepřídávejte jedlou sodu pro urychlení vaření, zbavili byste ji vitamínů skupiny B. Při nakličování luštěnin je nenechte klíčit delší dobu než osm dnů - ztratila by svou výživovou hodnotu.

Rada 6: Brambory skladujte při teplotě 3-5 stupňů. Během skladování neolamujte klíčky, dužnina brambor by zbytečně ztmavla. Při přípravě kaše šlehejte brambory společně s horkým mlékem, aby nebyla mazlavá. Vyhněte se přípravě hranolků, kroket a smažených bramboráků.

Rada 7: Z horké polenty můžeme vytvořit noky, které vykrajujeme lžící. Přídáme je do polévky nebo s cibulí jako přílohu. Jáhly před vařením nejprve spaříme, abychom je zbavili natrpklé a nahořklé chuti. Ještě je můžeme zalít vodou, kterou po uvedení do varu slijeme.

Rada 8: Rýži před vařením propláchněte teplou vodou, dokud z ní neodtéká téměř průzračná voda - ostraníte z ní nečistoty a po uvaření nebude lepkavá. Místo vody můžete rýži zalít horkým vývarem. Více o rýži najdete také v článku Jak si vybrat správnou rýži

 

Správně sestavený jídelníček je základem nejen pro efektivní průběh redukce váhy, ale také proto, abyste se cítili dobře a plní energie. Pokud nevíte, jak by měl takový jídelníček vypadat, poraďte se s odborníkem na výživu a hubnutí.