Nejdůležitější vitamíny

Vitamín A - jeho nedostatek způsobuje rohovatění a odlupování kůže, těžný nedostatek potom poškozuje zrak. Hlavním zdrojem jsou játra a žloutky, ovoce a zelenina se žlutým nebo oranžovým zabarvením a tmavozelené listy zelenin a paprik.

Vitamín D - nedostatek tohoto vitamínu ohrožuje především kosti. Projevuje se únavou, podrážděností a sníženou odolností vůči infekčním chorobám. Nejbohatším zdrojem je stále sluneční záření, dále žloutek, rybí tuk a margarín.

Vitamín E - nedostatek se projeví zkrácením doby přežívání červených krvinek, poruchou funkce vaječníků a varlat. Dále poruchy nervů a svalů, poruchy chůze a obranyschopnosti. Najdete ho v rostlinných olejích, obilných klíčcích, ořechách, semínkách a špenátu.

Vitamín B1 (thiamin) - jeho nedostatek způsobuje poruchy nervů, slabost, brnění a zhoršení celkového stavu. Jeho zdrojem jsou sušené pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, otruby, játra, fazole a brambory.

Vitamín B2 (riboflavin) - nejčastějším projevem nedostatku B2 jsou trhliny v ústních koutcích, bolest a pálení rtů, pálení jazyka a záněty dásní. Obsahuje ho droždí, pivovarské droždí, mléko, tvaroh, vejce, kakao, vlašské ořechy, ryby a brambory.

Vitamín B3 (niacin) - nedostatek může způsobit únavu, výskyt vyrážek na kůži, poruchy trávení a zvýšení cholesterolu. Můžeme ho najít v játrech, tuňáku a mase, arašídech, tmavém pečivu a suchých fazolích a hrachu a nejvíce v pivovarském droždí.

Vitamín B6 (pyridoxin) - při nedostatku může nastat chudokrevnost, nervové poruchy, deprese, zmatenost a křeče. Kůže šupinatí a může být červený hladký jazyk. Obsahuje ho především droždí, pšeničné klíčky, ořechy, arašídy, otruby, brambory, banány, vejce, zelí a fazole.

Vitamín B12 (kobalamin) - jeho nedostatek způsobuje různé neurologické poruchy, slabost a citlivost. Najdete ho v hovězích a telecích játrech a droždí.

Kyselina listová (vitamín B9) - běžné projevy nedostatku kyseliny listové jsou únavnost, ztráta energie, citlivost a bolestivost jazyka a sliznic ústní dutiny. Když chybí těhotným ženám, může to způsob defekt míšní trubice a předčasné narození dítěte, popřípad potrat. Kyselina listová je obsažena v listové zelenině (čínské zelí, hlávkové zelí), brokolici, kapustě, květáku, růžičkové kapustě.

Viamín C - projevy nedostatku vitamínu C jsou úvana, podrážděnost a sklon k infekcím. Může nastat krvácení z dásní, chudokrevnost, bolesti svalů a kloubů. Obahují ho šípky, černý rybíz, paprika, jahody, pomeranč, petržel, křen, řeřicha, kopřiva, brambory a další ovoce a zelenina.

Náš tip!

Pokud chcete sami posoudit, jestli máte vitamínů dostatek, porovnejte svůj jídelníček s přehledem doporučených denních dávek jednotlivých potřebných látek.

Najdete ho v příloze vyhlášky 450/2004. Z těchto hodnot také vycházejí údaje o obsahu vitamínů v přípravcích, které zakoupíte v lékárně.

Váš jídelníček mohou také posoudit naši poradci. Více informací najdete v sekci Analýza Vašeho jídelníčku